Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.autonoma.edu.co/handle/11182/1110
Title: Caracterización de la AD de personajes y sus acciones en un producto audiovisual desde una perspectiva pragmática
Authors: Bermúdez Navarro, Diana Marcela
Advisor: Guerrero Uchima, Inés Gabriela
Keywords: Audiodescripción
Supuestos contextuales
Efectos contextuales
Narraciones
Keywords: Audio description
Contextual assumptions
Contextual effects
Narratives
Publisher: Universidad Autónoma de Manizales
Abstract(esp): En este trabajo se describen las características de la audiodescripción de personajes y sus acciones desde una perspectiva pragmática, analizando los efectos contextuales de los bocadillos. Se analizó un corpus de análisis compuesto por 10 escenas de una película colombiana y audiodescrita en Colombia, y de las cuales se analizaron 22 bocadillos de información. A cada bocadillo se le aplicó la misma metodología de análisis, teniendo en cuenta todos los elementos que componen un producto audiovisual (diálogos, imágenes, sonidos, audiodescripciones). Desde el aspecto pragmático, se encontraron tres tipos de efectos contextuales y de los cuales la mayoría fueron de conexión y reforzamiento, no solo de los diálogos sino de las imágenes y los sonidos, y en menor medida se identificaron efectos contextuales de contradicción en relación con la imagen y los diálogos. Las audiodescripciones tienen en cuenta diálogos e imágenes para definir qué se describe y así causar un efecto contextual que pueda situar al receptor en la escena.
Abstract(eng): In this work we describe the characteristics of the audiodescription of characters and their actions from a pragmatic perspective, analyzing the contextual effects of the audiodescriptions. A corpus of analysis composed by 10 scenes of a Colombian film and audiodescription in Colombia was analyzed, and from those, 22 audiodescriptions were analyzed. The same methodology of analysis was applied to each description, taking into account all the elements that integrate an audiovisual product (dialogues, images, sounds, audio-descriptions). From the pragmatic aspect, three types of contextual effects were found, most of which were of connection and reinforcement, not only of the dialogues but of the images and sounds, and to a lesser extent, contextual effects of contradiction were identified in relation to the image and the dialogues. The audio descriptions take into account dialogues and images to define what is described and thus produce a contextual effect that can place the audience in the scene.
URI: http://repositorio.autonoma.edu.co/handle/11182/1110
Appears in Collections:Maestría en Traducción



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons