Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.autonoma.edu.co/handle/11182/401
Title: El turismo como factor de competitividad en el desarrollo del municipio de La Dorada
Authors: Marroquín Navarro, Lilian Johanna
Triana Vargas, Marby Yineth
Advisor: Rodríguez Rodríguez, Jahir
Keywords: Promoción del turismo
Comercio turístico
Proyecto de desarrollo
Desarrollo económico y social
Keywords: Tourism promotion
Tourist trade
Development project
Economic and social development
Publisher: Universidad Autónoma de Manizales
Abstract(esp): Este documento ha sido preparado con el propósito de orientar las acciones que se deben llevar a cabo en el Municipio de La Dorada, para la elaboración de una propuesta de Desarrollo Turístico como factor de competitividad. Esta investigación corresponde al resultado de un proceso de 14 meses de trabajo en el Municipio de La Dorada, donde se aplicaron instrumentos para la recolección de información como; encuestas, entrevistas y conversaciones socialmente estructuradas en la modalidad de grupos focales, contando con la participación de los diferentes actores que tienen relación directa e indirecta con el sector turístico; Empresarios, Universidades, Alcaldía Municipal, Gobernación del Departamento y visitantes frecuentes del Municipio. El reto de la competitividad es también un reto de liderazgo. Existe la necesidad de coordinar los esfuerzos de los diferentes actores, asociaciones y entidades públicas y privadas, para unificar el liderazgo formal e informal alrededor de una visión y estrategia común, con esfuerzos a nivel regional y nacional, garantizando la sostenibilidad del sector turístico.
Abstract(eng): This document has been prepared for the purpose of guiding the actions to be carried out in the municipality of La Dorada, for the development of a proposed tourism development as a competitive factor. This research corresponds to the result of a process of 14 months working in the municipality of La Dorada, where instruments were used to collect information such as, surveys, interviews and conversations socially structured in the form of focus groups with the participation of the different actors who have direct and indirect relationship with the tourism sector, entrepreneurs, universities, municipalities, the Interior Department and frequent visitors of the Municipality. The challenge of competitiveness is also a leadership challenge. There is a need to coordinate efforts of different actors, associations and public and private entities, to unify the formal and informal leadership around a common vision and strategy, with efforts at regional and national levels, ensuring the sustainability of the tourism sector.
URI: http://repositorio.autonoma.edu.co/handle/11182/401
Appears in Collections:Maestría en Administración de Negocios (MBA)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Turismo_factor_competitividad_desarrollo_La_Dorada.pdfTexto completo1,64 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Auto_Turismo_factor_competitividad_desarrollo_La_Dorada.pdfAutorización1,53 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons