Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.autonoma.edu.co/handle/11182/405
Title: Capital intelectual en Celema S.A
Authors: Arango Peláez, Andrés
Advisor: Naranjo Herrera, Cristhian Guillermo
Keywords: Celema S.A.
Competitividad
Capital humano
Keywords: Celema S.A.
Competitiveness
Human capital
Publisher: Universidad Autónoma de Manizales
Abstract(esp): El escenario global actual en el que operan las organizaciones se caracteriza por su dinamismo, complejidad e incertidumbre que afectan las condiciones y los atributos de la competitividad. Ésta es la capacidad de aprovechar ventajas en un mercado global en forma sostenible. Para esto, se requieren actores, condiciones, políticas y acciones apropiadas. La competitividad también puede entenderse como la posición relativa frente a sus competidores, la aptitud y la capacidad para que sea duradera y para mejorarla, si ello es posible (Bueno & Valero, 1985). Durante décadas se consideró que una organización tiene una ventaja competitiva cuando ocupa una posición de mercado única y superior en términos de costos, diferenciación o especialización (Porter, 1991) (Spanos & Lioukas, 2001). Pero esta concepción debía ser complementada con una mirada al interior de la empresa.
Abstract(eng): The current global scenario in which organizations operate is characterized by its dynamism, complexity and uncertainty that affect the conditions and attributes of competitiveness. This is the ability to take advantage of a global market in a sustainable way. For this, appropriate actors, conditions, policies and actions are required. Competitiveness can also be understood as the relative position in front of its competitors, the aptitude and the capacity so that it is durable and to improve it, if it is possible (Bueno & Valero, 1985). For decades, an organization was considered to have a competitive advantage when it occupies a unique and superior market position in terms of costs, differentiation or specialization (Porter, 1991) (Spanos & Lioukas, 2001). But this conception had to be complemented with a look inside the company.
URI: https://repositorio.autonoma.edu.co/handle/11182/405
Appears in Collections:Maestría en Administración de Negocios (MBA)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Capital_Intelectual_CELEMA.pdfTexto completo2,98 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Auto_Capital_Intelectual_CELEMA.pdfAutorización1,12 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons