Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.autonoma.edu.co/handle/11182/434
Title: La teoría de la agencia: aplicación empírica. caso Universidad Autónoma de Manizales
Authors: Giraldo Vélez, Laura Patricia
Advisor: Mackenzie Torres, Tania Margarita
Keywords: Teoría de las agencias-Estudio de casos
Proyección universitaria
Planes de desarrollo
Calidad de la educación
Keywords: Agency theory-Case studies
University projection
Development plans
Quality of education
Publisher: Universidad Autónoma de Manizales
Abstract(esp): Inicialmente la idea de trabajar la Teoría de la Agencia surge como resultado del trabajo realizado para la fundamentación del PEP de economía con énfasis en empresariado. Se estudian teorías económicas que explican la problemática organizacional y entre ellos a Jensen y Meckling y a Cost, que plantean el problema de la asimetría de información en las organizaciones y los costos de transacción. A partir de estos hallazgos surge la inquietud, si en la Universidad Autónoma de Manizales se presenta asimetría de información entre el principal y los agentes; si los objetivos que persiguen los principales y los agentes están alineados y si esta situación incide en la permanencia o retiro de los agentes de la UAM.
Abstract(eng): Initially, the idea of working on the Agency Theory arises as a result of the work carried out for the foundation of the PEP of economics with an emphasis on entrepreneurship. Economic theories that explain organizational problems are studied, including Jensen and Meckling and Cost, who pose the problem of information asymmetry in organizations and transaction costs. From these findings, the concern arises, if the Autonomous University of Manizales presents asymmetry of information between the principal and the agents; If the objectives pursued by the principals and the agents are aligned and if this situation affects the permanence or retirement of the agents from the UAM.
URI: https://repositorio.autonoma.edu.co/handle/11182/434
Appears in Collections:Maestría en Administración de Negocios (MBA)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Teoría_agencia_aplicación_empírica_caso_UAM.pdfTexto completo1,59 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Auto_Teoría_agencia_aplicación_empírica_caso_UAM.pdfAutorización1,14 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons