Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.autonoma.edu.co/handle/11182/1456
Title: | Fortalecimiento de la habilidad argumentativa del concepto función química ácidos carboxílicos mediante el uso de prácticas de laboratorio |
Authors: | Hernández Eugenio, Leidy Milena |
Advisor: | Cardona Morales, Jhon Edison |
Keywords: | Ácidos carboxílicos Química orgánica |
Keywords: | Carboxylic acids Chemistry, Organic |
Publisher: | Universidad Autónoma de Manizales |
Abstract(esp): | El proceso de enseñanza y aprendizaje es complejo y, por lo tanto, no puede reducirse a algoritmos bien diseñados para la resolución de ejercicios o a una serie de secuencias de métodos de enseñanza específicos. Es por ello, que el objetivo de este estudio fue fortalecer la habilidad argumentativa en los estudiantes del grado undécimo del colegio José de Ferro del Municipio de Enciso, Santander mediante actividades de tipo práctico y situaciones cotidianas, en las que se evidencie la reactividad de la función química: ácidos carboxílicos. Es un estudio cualitativo de alcance descriptivo, que permitía hacer una comparación de los niveles argumentativos iniciales y finales desde la puesta en marcha de los momentos de la investigación. |
Abstract(eng): | The teaching and learning process is complex and therefore cannot be reduced to well-designed algorithms for solving exercises or to a series of sequences of specific teaching methods. That is why, the objective of this study was to strengthen the argumentative ability in the eleventh grade students of the José de Ferro school in the Municipality of Enciso, Santander through practical activities and daily situations, in which the reactivity of the chemical function: carboxylic acids. It is a qualitative study of descriptive scope, which allowed a comparison of the initial and final argumentative levels from the implementation of the location, mislocation and refocusing phases. A sample of 24 eleventh grade students from the participating educational institution participated, to whom a diagnostic test, a didactic intervention of three guides and an exit test were applied. The results allowed to identify the argumentative levels on the concept of organic chemical functions that the students have before and after the didactic intervention, finding a significant evolution, since the writings of the students included, in addition to better writing and coherence, the use of connectors. |
URI: | https://repositorio.autonoma.edu.co/handle/11182/1456 |
Appears in Collections: | Maestría en Enseñanza de las Ciencias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Fortalecimiento_habilidad.pdf | 1,96 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Auto_fortalecimiento_habilidad.pdf | 559,36 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License